6x accessoires waarmee ik mijn huis eigen maakte

Wonen doen we allemaal, maar een huis een thuis kunnen noemen geldt niet voor iedereen. Voor mij, tot voor kort, in ieder geval niet. Beetje gek misschien, want ik woon hier al ruim een jaar. Die tijd ben ik ook oprecht blij geweest met alle meubels. Desondanks voelde het niet gezellig, niet persoonlijk en niet ‘thuis’.

Het afgelopen jaar heb ik wél kleine stappen gezet om het huis, ‘mijn thuis’ te maken. Hierin speelden accessoires wel echt de grootste rol. Tegenwoordig vind ik thuis komen en zijn heerlijk. Ik word er echt zó blij van.

In dit artikel deel ik met je met welke 6 type accessoires mijn huis eigen maakte.

Kleine stappen

De keuze om verandering in kleine stappen door te voeren was bewust. In eerste plaats omdat dit de eerste woning was waarin ik ging (samen)wonen. Ik had echt het gevoel dat ik eerst wilde inventariseren wat ik qua accessoires wilde en wat niet. De woning volstouwen met decoratie waar we 1) geen plek voor hebben of 2) snel op uitgekeken zijn, was nou niet echt het plan. Bovendien was ik in het begin ook echt nog wel zoekende naar wat wel en niet zou passen bij de rest van het interieur.

Daarnaast was niet alles wat in de winkels lag mijn smaak. Goud en rosé zijn bijvoorbeeld kleuren die ik zelf niet mooi vind. En liet dat nou net de trendkleuren zijn. Verder is kringloop-shoppen ook wel echt favoriet. Je vindt hier leuke dingen die elders niet te vinden zijn. Daarbij vaak voor een leuk prijsje. Win-win!

Ik kan aanraden om stapsgewijs aankopen te doen. Iedere keer een nieuw stukje ‘thuis’ toevoegen. Je ziet zo alles zo steeds meer op z’n plek vallen. Het hele proces van je huis eigen maken is zo bewust en je geniet van iedere kleine toevoeging. Althans, zo voelde het voor mij.

En dan nu, de 6 accessoires waarmee ik mijn thuis maakte.

#1 – Posters

Kale wanden wordt niemand vrolijk van. Sommigen kiezen ervoor foto’s af te drukken en die op te hangen. Persoonlijk ben ik er geen fan van om foto’s met gezichten van vrienden, familieleden of mijzelf prominent op te hangen. Wanneer er mensen bij mij over de vloer komen die ik minder goed ken, vind ik dat toch een beetje gekkig ofzo. Wel vind ik dat dit soort foto’s veel karakter en persoonlijkheid toevoegen aan je huis. Als je een prachtige foto hebt van je kinderen of bruiloft zou je die zeker kunnen ophangen aan de muur.

Foto via AliExpres

De muren in mijn woning fleurde ik op met een aantal posters, die ik op AliExpress kocht. Om toch wat ‘eigen’ toe te voegen, wilde ik posters die iets over mijzelf zouden vertellen. Bijvoorbeeld over mijn persoonlijkheid en dingen die ik leuk vind. Dus nu hangen mijn sterrenbeeld en een stuk van een renaissanceschilderij in mijn woonkamer. En een foto die mijn moeder maakte van de achtertuin, in het huis waar ik opgroeide. De slaapkamer is de volgende plek waar ik posters voor ga zoeken. Maar met de muur in de woonkamer ben ik ook zeker nog niet klaar.

#2 – Planten

Je hebt moeders, kattenmoeders, plantenmoeders…

Afbeelding van Milada Vigerova via Pixabay

Ik behoor misschien wel tot die laatste categorie. Planten maken een kamer levendiger. Letterlijk. De verschillende tinten groen vind ik ook wel een leuke toevoeging qua kleur.

Ook hoef je niet per se groene vingers te hebben. Een cactus heeft bijvoorbeeld weinig verzorging nodig. Natuurlijk zou het kunnen dat je echt niks in leven houdt, haha. Misschien zijn bloemen, gedroogde planten of nepplanten dan meer jouw ding.

#3 – Kussens

Buiten dat ze zorgen voor comfort, zijn kussens prima sfeermakers. Het leuke is dat je zo veel verschillende kleuren, stoffen en structuren met elkaar kan combineren. Tevens is de keuze in printjes groot.

De kussens op deze foto kocht ik bij AliExpres, TK Maxx en de Kwantum. Mijn favoriet is de Van Gogh-Kat. Zo leuk!

#4 – Vloerkleden

Een vloerkleed toevoegen maakte een wereld van verschil. Ineens was er zo veel meer warmte in huis. Net als bij kussens, is er een breed scala aan kleuren, materialen en printjes waar je uit kan kiezen.

Omdat mijn kussens vrij uitgesproken zijn, koos ik voor een wollen effen vloerkleed. Maar Perzische tapijten of tapijten met een leuk printje vind ik ook geweldig.

#5 – Decoratie

Een hele brede term. Dat geldt ook voor het type accessoire dat tot deze categorie behoort. Voor mij horen alle dingen in deze categorie die je ergens kan neerzetten: beeldjes, vazen, plateaus.

Ik heb tweedehands een aantal decoratiepareltjes gevonden. Zo komt de groene vaas op de foto bij mijn ouders vandaan. Mijn vader nam de vaas ooit over van iemand die het wilde weggooien! Soms sta je er echt versteld van wat mensen wegdoen, of niet? Op de markt kocht ik een aantal katoentakken, die ik in de vaas deed.

Het nijlpaard kocht ik tweedehands via Heyjunenl, een instagram-pagina waar ze (vintage) interieurdecoratie verkopen. Nijlpaarden zijn mijn favoriete dieren. Dit zware hardhouten exemplaar vond ik zo prachtig, dat het niet in mijn huis mocht ontbreken!

#6 – Lampen

De kracht van verlichting heb ik zo onderschat! Voorheen had ik een lamp van 60 watt in een glazen hanglamp, die wit licht gaf. Midden in de woonkamer. Dit was wat fel aan de ogen. Nadat ik een staande lamp had aangeschaft voor in de hoek van mijn kamer, koos ik ervoor de lamp in de hanglamp te vervangen.

Dit keer een 40 watt lamp, die geel licht heeft. Het resultaat is zoveel ‘zachter’ en gezelliger. Tegenwoordig kan je dit soort lampen met geel licht in overvloed vinden. Vaak ook in zo’n toffe retro style.

Dat was het dan?

Natuurlijk zijn er behalve de accessoires genoemd hierboven nog veel meer opties om jouw stempel op je woning te drukken. Wandplanken, geurkaarsen, wandkleden, lampen… Er zijn gewoon zo veel mogelijkheden.

Zelf ben ik ook al voorzichtig de zoektocht gestart naar een wandkleed. Wanneer je eindelijk een thuis hebt, lijkt het proces om je interieur leuker te maken niet te stoppen.

Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie je huis eigen hebben gemaakt. En wat je favoriete accessoire is in jouw huis.

Plaats een reactie